dr Wojciech Siwak

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

dr Siwak

Dr Wojciech Siwak

Starszy wykładowca

Kulturoznawca, medioznawca, muzyk. Członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych.

Autor książki "Estetyka rocka" (Semper, Warszawa 1993) oraz tekstów o współczesnej kulturze popularnej, kulturze nowych technologii i współczesnych mediach audialnych.

Jego zainteresowania naukowe to: antropologia dźwięku, sztuka dźwięku i studia nad kulturą audialną, analiza nowych mediów w kontekście przemian współczesnej kultury, sztuki i edukacji, zastosowania nowych technologii w edukacji kulturalnej i artystycznej oraz badania kultury popularnej (zwłaszcza muzyki popularnej) i nowych cyfrowych technologii. 

Prowadzi zajęcia na kierunku kulturoznawstwo z zakresu antropologii dźwięku, sztuki dźwięku, zastosowań najnowszych technologii informacyjnych w kulturze i sztuce, komunikacji medialnej, intermedialnych projektów kulturalnych, muzyki w reklamie, sztuki nowych mediów, teorii telewizji, antropologii codzienności, edycji obrazu i dźwięku oraz seminaria licencjackie i magisterskie. Prowadzi też zajęcia w języku angielskim dla studentów zagranicznych i studentów UwB w ramach programu Socrates-Erasmus oraz programów międzynarodowych dotyczące teorii i praktyki nowych mediów, m.in. dla studentów z Chin. Realizował wykłady zagraniczne (Hiszpania, Universitad Publica de Navarra, Pamplona 2006; Białoruś, Białoruski Uniwersytet Państwowy, Mińsk 2017) oraz wykłady i warsztaty w ramach Erasmus Intensive Programme „Spicy” dla studentów z Belgii, Holandii i Finlandii (2013). Zajęcia prowadzi metodą blended-learning, wykorzystując własną platformę e-learningową, media społecznościowe i aplikacje mobilne.

W latach 2009–2013 realizował projekt muzyczny Los Academicos, łączący twórczość muzyczną wykładowców i studentów białostockich uczelni (koncerty m.in. na Dniach Wydziału Pedagogiki i Psychologii, uroczystościach akademickich i konferencjach naukowych, festiwalach oraz w białostockich klubach muzycznych). W 2014 roku przygotował i wykonał w Auli Wydziału Pedagogiki i Psychologii autorski koncert muzyki elektroakustycznej Siwak & Siwak – Electronic– Acoustic Project, złożony z własnych kompozycji.

Jest certyfikowanym metodykiem e-learningu i autorem kursów online. Od kilkunastu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych realizowanych online.

Członek Senatu UwB (2007-2015) oraz Rady Wydziału Pedagogiki i Psychologii UwB (2007-2015), zastępca Przewodniczącego Uczelnianej Komisji Wyborczej UwB (2015-2019)

Współautor projektów studiów na UwB w językach obcych: Pedagogy – Creavity, Art, Media (2014) i Cultural Animation (2018)

Odznaczony odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Srebrnym Krzyżem Zasługi (2010) i Medalem Złotym za Długoletnią Służbę (2016).

Jego pasja to gra na różnych instrumentach strunowych (banjo, gitara rezofoniczna dobro, mandolina, ukulele) i instrumentach elektronicznych oraz praca w domowym studio nagraniowym.

Wybrane publikacje:

Książki:

Estetyka rocka, Semper, Warszawa 1993

Artykuły i rozdziały w monografiach:

  1. Hasłowe pragnienia w muzyce rockowej, [w:] Estetyka pragnień, red. J. Brach Czaina, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1988, s. 73-100.
  2. Ekspresja twórców i odbiorców w muzyce rockowej, [w:] Twórczy odbiór sztuki, red. J. Brach-Czaina, Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Białystok 1992, s. 33-54.
  3. Interpretacja tekstów rockowych jako składnika wielowarstwowej struktury symbolicznej, [w:] Estetyka i hermeneutyka, red. F. Chmielowski,  Wydawnictwa UJ, Kraków 1990. s. 109-114.
  4. Dźwięk w kulturze audiowizualnej - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, [w:] Kultura i sztuka u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak, Trans Humana, Białystok 1997, s. 79-103.
  5. Wirtualna rzeczywistość - ucieczka czy wyzwolenie, [w:] Kultura i sztuka u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak, Trans Humana, Białystok 1997, s. 43-53.
  6. Hipertekstualna podróż po wirtualnych światach, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, seria „Kultura i przyszłość”, red. A. Gwóźdź i S. Krzemień-Ojak, Trans Humana, Białystok 1998, s. 143-161.
  7. Tożsamość a media globalne - wirtualne tożsamości cyberprzestrzeni, [w:] Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M.Sobecki, Trans Humana, Białystok 2001.
  8. Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 153-177.
  9. Muzyka etniczna w globalnej kulturze - wędrówka tożsamości? [w:] Region - Tożsamość - Edukacja, (red.) J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Trans Humana, Białystok 2005.
  10. E-learning a edukacja artystyczna – możliwości i ograniczenia, [w:] Współczesne problemy kształcenia na odległość, red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 266-277.
  11. Sampling jako prowokacja. O kulturze remiksu i cyfrowej kradzieży, [w:] Artystów gry z kulturą, red. A. Kisielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2009, s. 171-186.
  12. Kultura 2.0 jako przestrzeń współczesnej młodzieży, [w:] Bajkowski T., Sawicki K. (red.), Młodzież – kultura – tożsamość, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, s. 249-274.
  13. Autobiografizm w sieci – autobiografia jako baza danych, [w:] Citko K., Morozewicz M., (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, (język polski, 40000 znaków, 1 ark. wyd.)
  14. Historia muzycznej popkultury Białegostoku, cz. I. Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte, czyli między swojskością a miejskością, [w:] Kisielewski A. (red.), Sztuka i nie-sztuka. Rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej,  Białostocka Wszechnica Kulturoznawcza 2011-2014, cz. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015, s. 99-121
  15. Cyfrowe posiadanie, pobieranie i udostępnianie oraz bogowie cyfrowych światów, [w:] Burszta W.J., Kisielewski A. (red.), Kultura pragnień i horyzonty neoliberalizmu, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015, s. 253-274.
  16. Matrix i pół-Matrix czyli rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona jako wyzwania dla tożsamości, kultury, sztuki i edukacji,  „Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, nr 11/2016, s. 355-388.
  17. Problemy edukacji w erze cyborgów. Spojrzenie z dystansu, „Parezja”. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2017, nr 1
  18. Sound design i produkcja muzyczna a tworzenie wirtualnej audiosfery. O potrzebie integracji wizualnego i audialnego designu (Sound design and music production; creation of a virtual audio-sphere. The necessity of the visual and audio design integration), [w:] Актуальные проблемы дизайна и дизайн-образования : сб. науч. ст. по материалам I Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 26-28 апр. 2017 г. / редкол. : О. А. Воробьева (отв. ред.) [и др.]. - Минск : Изд. центр БГУ, 2017. — 247 с., c. 172-181