×

Notice

Simple Image Gallery Notice: Joomla's /cache folder is not writable. Please correct this folder's permissions, clear your site's cache and retry.

Propozycje seminarium magisterskiego na rok akademicki 2022/2023

ZAPISY NA SEMINARIA ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ SYSTEM USOSWEB W DNIACH

30.09.2022 R. OD GODZ. 12.00 DO 07.10.2022 R. DO GODZ. 12.00.

Proszę wybrać JEDNO seminarium spośród trzech proponowanych.

 

Kierunek: Kulturoznawstwo, studia stacjonarne II˚

 

  • Osoba prowadząca: prof. Alicja Kisielewska – 430-KS2-1SEMM5 - brak opisu

 

Tematyka seminarium: Kulturowe praktyki związane z mediami

Przedmiotem seminarium magisterskiego będą praktyki użytkowania mediów i inne praktyki kulturowe temu towarzyszące. Proponuję badanie, z perspektywy antropologii mediów, sposobów użytkowania mediów i przypisywania im różnorodnych znaczeń w kulturowym kontekście. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami będzie ich użytkownik (czasami twórca w jednej osobie), a w konsekwencji znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki odbiorcze (nadawcze). Proponuje skupienia się na figurze użytkownika mediów i dotarcie do świadectw i relacji telewidzów, internautów oraz użytkowników innych mediów. Badania będą dotyczyły codziennego używania mediów, badania publiczności medialnych i praktyk recepcyjnych.

Powstające prace będą oparte na badaniach jakościowych w postaci pogłębionych wywiadów, badań fokusowych lub badań wizualnych.

Przykładowe zakresy tematyczne:

  1. Współczesne rytuały medialne;
  2. Media „stare” i „nowe” w życiu codziennym odbiorców-użytkowników (na Podlasiu);
  3. Media w życiu codziennym podlaskich rodzin;
  4. Praktyki oglądania telewizji naziemnej, praktyki używania mediów  społecznościowych, zaangażowanie publiczności;
  5. Nowe praktyki użytkowania mediów - Netflix, subskrypcja wideo na żądanie (SVOD), streaming;
  6. Nowe strategie odbioru seriali (binge-viewing) – kultura partycypacji;
  7. Sposoby odbioru seriali internetowych (Netflix, Amazon, You Tube) – odbiorcy w erze datafikacji;
  8. Media mobilne jako źródło nowych doświadczeń i tożsamości;
  9. Praktyki oglądania telewizji na różnych ekranach – znaczenia. 
  • Osoba prowadząca: prof. Andrzej Kisielewski– 430-KS2-1SEMM6

Tematyka seminarium: Sztuka i kultura wizualna na przełomie XX i XXI wieku

Seminarium jest poświęcone analizie różnych przejawów wizualności, poczynając od sfery sztuk wizualnych, a kończąc na najbardziej pospolitych przejawach codziennej współczesnej kultury wizualnej.

Oparciem teoretycznym i tym samym metodologicznym seminarium są koncepcje obrazu proponowane przez Jana Białostockiego (koncepcja „obrazów ramowych”) i Mircea Eliadego („obrazy archetypalne”), antropologia obrazu w ujęciu proponowanym przez Hansa Beltinga, Williama J.T. Mitchella i Davida Freedberga, a także koncepcja tekstów kultury Clifforda Geertza.

Literatura:

  1. J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, PWN, Warszawa 1982.
    M. Eliade, Symbolizm i historia, w: tegoż, Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, przeł. M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.

W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy; Obrys pragnienia, w: tegoż, Czego chcą obrazy. Pragnienie przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

  1. H. Belting, Medium – obraz – ciało. Wprowadzenie do tematu, w: tegoż, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.

David Freedberg, Bóg w wizerunku, w: tegoż, Potęga wizerunków, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.

Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.

Wojciech J. Burszta, Odejście Mistrza. Clifford Geertz (1926-2006), „Kultura Popularna” 4 (18) 2006.

 

  • Osoba prowadząca: prof. Ewa Katarzyna Citko 430-KS2-1SEMM7

Tematyka seminarium: Świat wartości i antywartości we współczesnych filmach fabularnych i serialach

            Problematyka seminarium sytuuje się w istotnym i charakterystycznym dla czasów współczesnych zagadnieniu relatywizacji, deprecjacji i odrzucaniu tradycyjnych wartości oraz zastępowaniu ich własnymi, prywatnymi kryteriami aksjologicznymi. Istotne wydają się w związku z tym pytania o ścieranie się różnorodnych wzorców i reguł, zachowań i norm postępowania współczesnego człowieka, uwikłanego w meandry „płynnej ponowoczesności” oraz o kształt jego medialnych wizerunków.

            W ramach seminarium i powstających w jego toku prac proponuje przyjrzeć się bliżej następującym zagadnieniom:

  • czy współczesny człowiek respektuje tradycyjne, istniejące od wielu pokoleń wartości, czy utraciły one dla niego jakiekolwiek znaczenie?
  • czy bohaterowie medialnych opowieści reprezentują sobą jakieś wartości? Jeżeli tak, to jakie? Jeżeli nie, to dlaczego?
  • jakie reprezentacje aksjologicznych postaw i wyborów odnajdziemy we współczesnych filmach i serialach?
  • jak ukazywane jest na ekranach ścieranie się, walka dobra ze złem? Jakie motywacje aksjologiczne kierują postawami bohaterów?
  • w jaki sposób współczesne kino i seriale prezentują sylwetki tzw. antybohaterów?
  • jakie elementy konstruowania rzeczywistości stosuje się w świecie współczesnych filmów i seriali (estetyzacja przemocy, chłodna, paradokumentalna obserwacja, estetyka noir)?
  • jakich prezentacji aksjologicznych postaw bohaterów poszukują współcześni odbiorcy?

Zaprezentowane pytania są jedynie propozycją do podjęcia autorskiej, samodzielnej refleksji nad szeroko rozumianym tematem wartości i antywartości w kontekście współczesnego kina i seriali i nie wyczerpują obszernej problematyki związanej z zaprezentowaną tematyką seminarium.


 

 

BACHELOR'S DEGREE

          MASTER'S DEGREE

 

 T2

MEDIA
AND COMMUNICATION

      

T3

ADVERTISING
AND PUBLIC RELATIONS

           

T1

CULTURAL TOURISM

                
      

T4

COMMUNICATION
IN DIGITAL MEDIA

 
   

T6

FILM AND MEDIA
STUDIES

           

T5

CULTURE OF PODLASIE

 


 

    

  50 / 50

            
 
 
50 SHADES OF CULTURAL STUDIES
50 YEARS OF PHILOLOGICAL FACULTY UWB