Propozycje seminarium magisterskiego na rok akademicki 2022/2023
ZAPISY NA SEMINARIA ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ SYSTEM USOSWEB W DNIACH
30.09.2022 R. OD GODZ. 12.00 DO 07.10.2022 R. DO GODZ. 12.00.
Proszę wybrać JEDNO seminarium spośród trzech proponowanych.
Kierunek: Kulturoznawstwo, studia stacjonarne II˚
- Osoba prowadząca: prof. Alicja Kisielewska – 430-KS2-1SEMM5 - brak opisu
Tematyka seminarium: Kulturowe praktyki związane z mediami
Przedmiotem seminarium magisterskiego będą praktyki użytkowania mediów i inne praktyki kulturowe temu towarzyszące. Proponuję badanie, z perspektywy antropologii mediów, sposobów użytkowania mediów i przypisywania im różnorodnych znaczeń w kulturowym kontekście. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami będzie ich użytkownik (czasami twórca w jednej osobie), a w konsekwencji znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki odbiorcze (nadawcze). Proponuje skupienia się na figurze użytkownika mediów i dotarcie do świadectw i relacji telewidzów, internautów oraz użytkowników innych mediów. Badania będą dotyczyły codziennego używania mediów, badania publiczności medialnych i praktyk recepcyjnych.
Powstające prace będą oparte na badaniach jakościowych w postaci pogłębionych wywiadów, badań fokusowych lub badań wizualnych.
Przykładowe zakresy tematyczne:
- Współczesne rytuały medialne;
- Media „stare” i „nowe” w życiu codziennym odbiorców-użytkowników (na Podlasiu);
- Media w życiu codziennym podlaskich rodzin;
- Praktyki oglądania telewizji naziemnej, praktyki używania mediów społecznościowych, zaangażowanie publiczności;
- Nowe praktyki użytkowania mediów - Netflix, subskrypcja wideo na żądanie (SVOD), streaming;
- Nowe strategie odbioru seriali (binge-viewing) – kultura partycypacji;
- Sposoby odbioru seriali internetowych (Netflix, Amazon, You Tube) – odbiorcy w erze datafikacji;
- Media mobilne jako źródło nowych doświadczeń i tożsamości;
- Praktyki oglądania telewizji na różnych ekranach – znaczenia.
- Osoba prowadząca: prof. Andrzej Kisielewski– 430-KS2-1SEMM6
Tematyka seminarium: Sztuka i kultura wizualna na przełomie XX i XXI wieku
Seminarium jest poświęcone analizie różnych przejawów wizualności, poczynając od sfery sztuk wizualnych, a kończąc na najbardziej pospolitych przejawach codziennej współczesnej kultury wizualnej.
Oparciem teoretycznym i tym samym metodologicznym seminarium są koncepcje obrazu proponowane przez Jana Białostockiego (koncepcja „obrazów ramowych”) i Mircea Eliadego („obrazy archetypalne”), antropologia obrazu w ujęciu proponowanym przez Hansa Beltinga, Williama J.T. Mitchella i Davida Freedberga, a także koncepcja tekstów kultury Clifforda Geertza.
Literatura:
- J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, PWN, Warszawa 1982.
M. Eliade, Symbolizm i historia, w: tegoż, Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, przeł. M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy; Obrys pragnienia, w: tegoż, Czego chcą obrazy. Pragnienie przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
- H. Belting, Medium – obraz – ciało. Wprowadzenie do tematu, w: tegoż, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.
David Freedberg, Bóg w wizerunku, w: tegoż, Potęga wizerunków, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
Wojciech J. Burszta, Odejście Mistrza. Clifford Geertz (1926-2006), „Kultura Popularna” 4 (18) 2006.
- Osoba prowadząca: prof. Ewa Katarzyna Citko 430-KS2-1SEMM7
Tematyka seminarium: Świat wartości i antywartości we współczesnych filmach fabularnych i serialach
Problematyka seminarium sytuuje się w istotnym i charakterystycznym dla czasów współczesnych zagadnieniu relatywizacji, deprecjacji i odrzucaniu tradycyjnych wartości oraz zastępowaniu ich własnymi, prywatnymi kryteriami aksjologicznymi. Istotne wydają się w związku z tym pytania o ścieranie się różnorodnych wzorców i reguł, zachowań i norm postępowania współczesnego człowieka, uwikłanego w meandry „płynnej ponowoczesności” oraz o kształt jego medialnych wizerunków.
W ramach seminarium i powstających w jego toku prac proponuje przyjrzeć się bliżej następującym zagadnieniom:
- czy współczesny człowiek respektuje tradycyjne, istniejące od wielu pokoleń wartości, czy utraciły one dla niego jakiekolwiek znaczenie?
- czy bohaterowie medialnych opowieści reprezentują sobą jakieś wartości? Jeżeli tak, to jakie? Jeżeli nie, to dlaczego?
- jakie reprezentacje aksjologicznych postaw i wyborów odnajdziemy we współczesnych filmach i serialach?
- jak ukazywane jest na ekranach ścieranie się, walka dobra ze złem? Jakie motywacje aksjologiczne kierują postawami bohaterów?
- w jaki sposób współczesne kino i seriale prezentują sylwetki tzw. antybohaterów?
- jakie elementy konstruowania rzeczywistości stosuje się w świecie współczesnych filmów i seriali (estetyzacja przemocy, chłodna, paradokumentalna obserwacja, estetyka noir)?
- jakich prezentacji aksjologicznych postaw bohaterów poszukują współcześni odbiorcy?
Zaprezentowane pytania są jedynie propozycją do podjęcia autorskiej, samodzielnej refleksji nad szeroko rozumianym tematem wartości i antywartości w kontekście współczesnego kina i seriali i nie wyczerpują obszernej problematyki związanej z zaprezentowaną tematyką seminarium.