×

Notice

Simple Image Gallery Notice: Joomla's /cache folder is not writable. Please correct this folder's permissions, clear your site's cache and retry.

 Dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. UwB

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.l

 moje zdjęcie11

 

Dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. UwB – socjolog kultury zajmujący się głównie krytyczną analizą dyskursu(ów) przekazów medialnych. Obecnie interesują go przemiany kategorii męskości, rodziny, a także wartości w nowej generacji seriali oraz innych tekstach kultury. Pracuje w Zakładzie Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem w Instytucie Studiów Kulturowych UwB. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych.

Na Uniwersytecie w Białymstoku prowadzi zajęcia m.in. z socjologii kultury, podstaw antropologii mediów, teorii kultury oraz antropologii płci. Prowadził przedmioty z zakresu studiów nad męskościami (masculinity studies) na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.

W latach 1995–1998 uczęszczał na seminarium doktoranckie Kobiecość
i męskość w kulturze współczesnej
w Szkole Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Rozprawę doktorską pt. Obraz mężczyzny w kulturze polskiej po 1989 roku, której promotorem była prof. dr hab. Jolanta Brach-Czaina, obronił w 2002 roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku uzyskując stopień doktora nauk humanistycznych. Stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie socjologii uzyskał w 2014 roku w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Opublikował monografie autorskie Obraz mężczyzny w polskich mediach (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003), Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach (Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2013). Jest współautorem monografii Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach (Wydawnictwo VEDA 2018), a także współredaktorem książki Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim (Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie 2009). Jest autorem ponad 50 artykułów naukowych w języku polskim, a także angielskim, niemieckim i rosyjskim. Jego artykuły ukazały się w pracach zwartych oraz periodykach m.in. „Studiach Socjologicznych”, „Kulturze i Społeczeństwie”, „Studiach Humanistycznych AGH”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Lubuskim”, „Kwartalniku Pedagogicznym”, „Folii Sociologica. Acta Universitatis Lodziensis”, „Jahrbuch Polen”, „Creativity. Theories – Research – Applications”. W latach 2006–2009 opracował dwa raporty dotyczące przemian kategorii męskości we współczesnej Polsce dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej RP. Publikował w czasopismach popularno-naukowych i gazetach opiniotwórczych m.in. „Charakterach”, „Niebieskiej Linii” oraz „Gazecie Wyborczej”.

W 2005 roku brał udział w projekcie badawczym „When This is a Man”, współfinansowany ze środków Wspólnotowej Strategii Ramowej na Rzecz Równości Płci. Na przełomie 2006 i 2007 roku w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i międzynarodowego projektu badawczego „Men at Work – Achieving Gender Equality” (cz. II) opracował raport dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Rzeczypospolitej Polskiej Obraz ojca we współczesnej Polsce. W latach 2007–2008 uczestniczył w roli eksperta i prelegenta w seminariach i konferencjach naukowych w ramach międzynarodowego projektu badawczo-wdrożeniowego „Elastyczny Pracownik – Partnerska Rodzina”, w którym brały udział uczelnie wyższe z Finlandii, Hiszpanii i Polski. Projekt realizowany był przy udziale Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, a jego liderem w Polsce była Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku. W latach 2013-2014 był członkiem zespołu zajmującego się analizą dyskursu w projekcie badawczym Rodziny z wyboru kierowanym przez dr hab. Joannę Mizielińską, profesor nadzwyczajną w Instytucie Psychologii PAN (projekt finansowany ze środków budżetowych na naukę w ramach grantu „Idea Plus”). Opracował trzy raporty.

Wybrane publikacje

  • Krzysztof Arcimowicz, Przemiany męskości w kulturze współczesnej, [w:] Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Małgorzata Fuszara (red.), , Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2008, s. 21–60.
  • Krzysztof Arcimowicz, Kartina profiessjonalnoj aktiwnosti żenszczin i ich semiejnych swiaziej w polskich tieliesierialach, [w:] Soczietanije raboty s semiej w kontiekstie profiesjonalnoj aktiwnosti żenszczin, Cecylia Sadowska-Snarska, Tchon Li (red.), Wydawnictwo WSE w Białymstoku, Białystok 2008, s. 163–179.
  • Krzysztof Arcimowicz, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003-2013, „Studia Socjologiczne” 2014, nr 4, s. 79-110.
  • Krzysztof Arcimowicz, Männlichkeitsmuster im heutigen Polen. Über das Patriarchat und eine entstehende neue Vision des Mannes, Jahrbuch Polen” („Jahrbuch Polen 2014 Männer”), Harrassowitz GMBH & Co.KG, Wiesbaden 2014, s. 57-69.
  • Krzysztof Arcimowicz, Przemiany męskości i relacji rodzinnych w polskich telesagach, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2014, nr 51, s. 21-38.
  • Krzysztof Arcimowicz, Crisis of Masculinity or Masculine Opportunity? An Overview, „Ars Educandi” 2014, vol. 11, s. 13-25 (Part I Men – Crisis, Progress, Change?, Hussein Bougsiaa, Lucyna Kopciewicz, Marcin Welenc, eds.).
  • Krzysztof Arcimowicz, Współczesny ideał ciała męskiego – wybrane aspekty problematyki, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2015, nr 55, s. 57-76.
  • Krzysztof Arcimowicz, Samochód SUV w kulturze pragnień. Analiza reklam, w: Wojciech Burszta, Andrzej Kisielewski (red.), Kultura pragnień i horyzonty neoliberalizmu, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015 s. 233-251.
  • Krzysztof Arcimowicz, Masculinity in the Late Modern Age, [w:] Gender w sztuce/Gender in Art, Delfina Jałowik, Monika Kozioł, Maria Anna Potocka (red.), Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2015, s. 80-89.
  • Krzysztof Arcimowicz, Kategoria męskości w dyskursie Kościoła katolickiego we współczesnej Polsce, „Studia Humanistyczne AGH” 2016, Tom 3., s. 69-86.
  • Krzysztof Arcimowicz, Determinants of the Content and Creation of Modern Television Series. Selected Issues, “Creativity. Theories – Research – Applications” 2016, nr 3(1), s. 104-117.
  • Krzysztof Arcimowicz, Męskocentryczny charakter współczesnej kultury polskiej w perspektywie koncepcji Geerta Hofstede’a. Wybrane aspekty problematyki, „Rocznik Lubuski” 2016, Tom 42, cz.1, s. 71-88.
  • Krzysztof Arcimowicz, Kategoria męskości w dyskursie TVN Turbo, „Czas Kultury” 2019, nr 1, s. 31-37.
  • Krzysztof Arcimowicz, Gender and Body. Establishing and Blurring Gender Differences in Culture – the Example of Advertising, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2019, nr 20, s. 399-410.

 

 

BACHELOR'S DEGREE

          MASTER'S DEGREE

 

 T2

MEDIA
AND COMMUNICATION

      

T3

ADVERTISING
AND PUBLIC RELATIONS

           

T1

CULTURAL TOURISM

                
      

T4

COMMUNICATION
IN DIGITAL MEDIA

 
   

T6

FILM AND MEDIA
STUDIES

           

T5

CULTURE OF PODLASIE

 


 

    

  50 / 50

            
 
 
50 SHADES OF CULTURAL STUDIES
50 YEARS OF PHILOLOGICAL FACULTY UWB