Dr Marzanna Popławska

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

2 Zdj UwB

Etnomuzykolog (antropolog muzyki), specjalizująca się w kulturach muzycznych Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej.

Obszary zainteresowań naukowo-badawczych: 

Muzyka Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej, muzyka chrześcijańska, muzyka sakralna, inkulturacja / akulturacja, muzyka i religia, etnochoreologia, diaspora, Niematerialne Dziedzictwo Kulturowe (Intangible Cultural Heritage, UNESCO), muzyka Europy Środkowo-Wschodniej

Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego (Metody nauczania a przekaz tradycji w klasycznej muzyce Indonezji, MA 1998) oraz Wesleyan University w Stanach Zjednoczonych (Christian Music and Inculturation in Indonesia, Ph.D. 2008), gdzie kształciła się pod kierunkiem prof. Marka Slobina i prof. Sumarsama.

Studiowała i wykładała na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii (Durham University), Irlandii (University College Cork), Indonezji (Institute of Indonesian Arts in Yogyakarta), USA (University of North Carolina at Chapel Hill, 2008-2011) oraz Polsce (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski).

Była pierwszą w Polsce stypendystką programu rządu indonezyjskiego Darmasiswa, studiującą muzykę i taniec w Instytucie Sztuk Indonezyjskich w Yogyakarcie (Institut Seni Indonesia Yogyakarta, 1995-1997).

Jest autorką licznych prac na temat muzyki indonezyjskiej oraz uczestniczką wielu międzynarodowych konferencji. Prowadziła rozmaite warsztaty edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zakresu muzyki indonezyjskiej oraz polskiej; kierowała zespołem jawajskiego gamelanu na University of North Carolina at Chapel Hill (USA). Jest również dyplomowanym muzykiem instrumentalistą (akordeon).

Jest aktywną propagatorką i wykonawczynią muzyki i tańca jawajskiego. Uczestniczyła w licznych koncertach w Polsce, USA, Irlandii, Wielkiej Brytanii oraz Indonezji. Od 2013 współpracuje z zespołem Warsaw Gamelan Group, powstałym na bazie prowadzonej przez nią w latach 90. na Uniwersytecie Warszawskim grupy muzycznej gamelanu. Współpracuje z Ambasadą Republiki Indonezji, Muzeum Azji i Pacyfiku oraz Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie; Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata, Stowarzyszeniem Polsko-Indonezyjskim SAHABAT, Fundacją Współpracy Polsko-Indonezyjskiej NUSANTARA.

Warsaw Gamelan Group
https://www.facebook.com/warsawgamelan/

http://www.gamelan.lp.pl/

https://soundcloud.com/warsawgamelangroup 

https://soundcloud.com/warsawgamelangroup/tracks  

W mediach i online…

Polskie Radio 2

https://www.polskieradio.pl/8/404/Artykul/2533367,Performing-Faith-i-muzyka-chrzescijanska-Indonezji?fbclid=IwAR3Wv9eMRHNkkcevv_aTT44y589eeqvOzOjXSTRimRp6-nqZQXPjTL0C-z4

https://www.polskieradio.pl/377/8730/Artykul/2515249,Dawid-Martin-i-Marzanna-Poplawska-wartosc-gamelanu-odkrywamy-wtedy-gdy-instrumenty-sa-razme

Muzeum Azji i Pacyfiku

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=tG3JYhDYDq4&fbclid=IwAR0lPzFQRzCl3Ofa2yFPFSFvPrNCDCcdn5BWMyeSUVvCiAq1DTsqxCCPXaE&app=desktop 

Polskie Radio Dzieciom

https://www.polskieradio.pl/7/524/Artykul/2570892,Wizyta-w-Indonezji?fbclid=IwAR1woxROWiJIj2B4n749hU1nR0FVG2sFb0qKVbJQZMtfnWtO4O2qLKU4FSk

Institut Seni Indonesia Surakarta

https://isi-arts.isi-ska.ac.id/

(2:46:47) https://www.youtube.com/watch?v=w0CXOzx6n00&feature=youtu.be

International Online Festiwal of Pun-filled Music / Asia Pacific Community Music Network

(3:01:24) https://www.youtube.com/watch?v=Ki283Kcyndo&t=11799s

Wybrane publikacje

2020 – “Performing faith: Christian Music, Identity and Inculturation in Indonesia” (monograph, 342 pp.), SOAS Studies in Music, Routledge

https://www.routledge.com/Performing-Faith-Christian-Music-Identity-and-Inculturation-in-Indonesia/Poplawska/p/book/9781138587052

https://www.taylorfrancis.com/books/9780429504235

Książka stanowi studium muzycznej inkulturacji. Autorka prezentuje formy muzyczne, które służą wyrażaniu wiary i religijności w lokalnych kontekstach Indonezji. Analizując chrześcijańskie formy performatywne, pokazuje różnorodność sposobów manifestowania tożsamości przez Indonezyjczyków, którzy twórczo łączą elementy chrześcijańskie i lokalne. Przedstawione studium inkulturacji muzycznej wykracza poza ramy konwencjonalnego synkretyzmu. Autorka dowodzi, że włączenie przejawów lokalnej kultury do praktyk chrześcijańskich jest odpowiedzią na potrzeby kształtowania prawdziwie lokalnej chrześcijańskiej ekspresji religijnej. Popławska podkreśla kreatywną energię i siłę sprawczą lokalnych chrześcijan, którzy poprzez swoje praktyki kontynuują lokalne tradycje performatywne. Indonezyjscy chrześcijanie praktykują swoją wiarę poprzez muzykę, taniec oraz teatr, tworząc innowacyjne produkty kultury i wzbogacając światowe dziedzictwo chrześcijańskie.

2020  – “Rahayu Supanggah i kreasi baru” (audio-paper/podcast), Glissando (online edition)

http://audiopapers.glissando.pl/rahayu-supanggah-i-komposisi-baru/

2020 – “Indonesian music-culture as personal and research experience,” Ethnologia Polona, vol. 39, pp. 71-89.

http://journals.iaepan.pl/ethp/issue/view/1

2020  – “Intangible Cultural Heritage and Policy Making in Poland”, w: Cultural Mapping and Musical Diversity, eds. Britta Sweers, Sarah Ross, Transcultural Music Studies series, Equinox, Sheffield/UK, pp. 194-209.

https://www.equinoxpub.com/home/view-chapter/?id=35834

https://www.equinoxpub.com/home/cultural-mapping/

2018 – “Inculturation, institutions, and creation of localized congregational repertoire in Indonesia”, in: Locating Christian Congregational Music: Indigeneity, Cosmopolitanism, and Diversity, eds. Monique M. Ingalls, Muriel Swijghuisen Reigersberg, Zoe C. Sherinian, Routledge, pp. 133-158.

2016  – “New Christian Music in Indonesia: Inculturation in Transition”, Resounding Transcendence: Transitions in Music, Religion, and Ritual, eds. Philip Bohlman & Jeffers Engelhardt, Oxford University Press, pp. 111-125.

2016 – “Chrześcijaństwo w Indonezji: globalizm i lokalizm w muzyce i liturgii” [Christianity in Indonesia: global and local elements in music and liturgy], w: Bogowie i ludzie: współczesna religijność w Azji Południowo- Wschodniej, red. Sylwia Gil, Adrian Mianecki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 129-153.

2016 – “Studia nad muzyką Indonezji w Polsce i na świecie” [Indonesian music studies in Poland and abroad], Muzyka, nr 4, s. 111-129.

2015 – “Taniec w Indonezji: tradycja, przemiany, kreowanie znaczeń” [Indonesian dance: tradition, change, meaning], w: M. Jarmułowicz, red., Ogród sztuk Indonezji, Uniwersytet Gdański, s. 27-47.

2014  – “The National Gugak Center – Preserving and Promoting Intangible Cultural Properties in Korea”, in: Korea: Art and Artistic Relations with Europe, ed. by A. Kluczewska-Wojcik, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw—Toruń, pp. 61-68.

2012 – “Traditional Arts and Christian Expression in Indonesia: The Case of Flores”, in: South-East Asia: Art, Cultural Heritage and Artistic Relations with Europe, ed. by I. Kopania, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw—Toruń, pp. 135-140.

 

 2011 – “Christianity and Inculturated Music in Indonesia”, Southeast Review of Asian Studies, vol. 33, 2011, pp. 186-198.

 2004 – “Wayang wahyu as an example of Christian forms of shadow theatre,” Asian Theatre Journal 21/2 (Fall 2004), pp. 194-202.

 2003 – “Being an Ethnomusicologist,” Selonding: Jurnal Etnomusikologi Indonesia 2/1 (March 2003), pp. 157-174.

 2002 – “Pemandangan Musik Indonesia – Refleksi FGY 2002” [Overview of music in   Indonesia – Reflections of Yogyakarta Gamelan Festival 2002] Gong40:11.

 1999 – “The Role of Music in Family Celebrations in Java,” Kobieta i Rodzina w Krajach Rozwijajacych Sie (Woman and Family in the Developing Countries), ed. by Elzbieta Puchnarewicz (Warszawa-Bialystok: Libra), pp. 136-144.

 1996 – “Russian Music,” in: World Sound Matters – An Anthology of Music from Around the World, ed. Jonathan Stock (London: Schott, 1996).