Konrad Chmielecki, doktor habilitowany w zakresie kulturoznawstwa. Jest absolwentem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim w zakresie filmoznawstwa. Doktorat i habilitację uzyskał na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe obejmują transdyscyplinarne podejście do studiów wizualnych, nauk o obrazie, teorii intermedialności, studiów kultury audiowizualnej, estetyki nowych mediów, filmoznawstwa, studiów nowych mediów i estetyki mediów społecznościowych. Jego rozprawa doktorska została wyróżniona w II edycji konkursu Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę doktorską z zakresu kulturoznawstwaoraz III edycji konkursu Polskiego Towarzystwa Estetycznego o Nagrodę im. Stefana Morawskiego na najlepszą pracę doktorską z zakresu estetyki.Jest autorem dwóch recenzowanych monografii: Estetyka intermedialności (2008) i Widzenie przez kulturę. Wprowadzenie do teorii kultury wizualnej (2018), a także redaktorem zbioru artykułów naukowych pt. Teoria obrazu w naukach humanistycznych (2015). Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawstwa, Polskiego Towarzystwa Estetycznego oraz Polskiego Towarzystwa Studiów nad Filmem i Mediami. W latach 2009-2012 kierował projektem badawczym, w zakresie nauk o sztuce, realizowanym w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, finansowanym ze stypendium habilitacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którego tematem był studia kultury wizualnej. W jego ramach odbył wizyty i staże badawcze na New York University (2012), University of Chicago (2012), University of California w San Diego (2012), Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften w Wiedniu (2011) oraz Zentrum für Kunst und Medien w Karlsruhe (2011). Obecnie pracuje nad projektem badawczym pt. „Badanie kultury wizualnej mediów społecznościowych: Teoretyczne i badawcze podejście do obrazu cyfrowego, wizualności i percepcji wizualnej w polskich mediach społecznościowych". W jego zakresie jest przygotowanie publikacji anglojęzycznej monografii naukowej pt. Researching Visual Social Media Culture: A Theoretical and Research Approach to the Digital Image, Visuality, and Visual Perception in Polish Social Media oraz antologii angielskich publikacji naukowych: Kultura wizualna w erze mediów społecznościowych. W wolnych chwilach przygotowuje do druku drugą, poszerzoną i uzupełnioną edycję Estetyki intermedialności, a także, w pełni już gotową od kilku lat, monografię pt. Estetyka ruchomego obrazu.

 

Spis publikacji naukowych

Monografie recenzowane:
1. Konrad Chmielecki, 2008, Estetyka intermedialności, Wydanie pierwsze, Kraków: Wydawnictwo „Rabid”, ISBN 978-83-60236-35-2, ss. 276, recenzent wydawniczy: prof. dr hab. Anna Zeidler-Janiszewska.
2. Konrad Chmielecki, 2018, Widzenie przez kulturę. Wprowadzenie do teorii kultury wizualnej, Wydanie pierwsze, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, ISBN 978-83-65155-83-2, ss. 386, recenzent wydawniczy: prof. dr hab. Alicja Helman.


Monografie zbiorowe recenzowane:
1. Konrad Chmielecki, Beata Lisowska (red.), 2015, Teoria obrazu w naukach humanistycznych, Wydanie pierwsze, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, ISBN 978-83-7405-631-1, ss. 234, recenzent wydawniczy: prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński.

Publikacje naukowe w czasopismach międzynarodowych lub krajowych znajdujących się na liście B Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (naukowe
czasopisma recenzowane bez IF impact factor):

1. Konrad Chmielecki, 2007, „Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury”, Kultura Współczesna nr 2 (52), ISSN 1230-4808, s. 118–137, (ss. 20).
2. Konrad Chmielecki, 2007, „Antropologia nowej wizualności jako refleksja nad »cyfrową« i »globalną« kulturą wizualną”, Przegląd Kulturoznawczy nr 2 (3),
ISSN 1895-975X, s. 102–117, (ss. 16).

Publikacje naukowe w czasopismach krajowych i międzynarodowych indeksowanych w bazie danych SCOPUS oraz znajdujących się w bazie the Web of Science (WoS) lub na liście the European Reference Index for the Humanities (ERIH PLUS):


3. Konrad Chmielecki, 2006, „»Painting by Windows« albo estetyka cyfrowego »mise–en–page« w twórczości filmowej Petera Greenawaya”, Kwartalnik
Filmowy nr 53 (113), ISSN 0452-9502, s. 82–99, (ss. 18).
4. Konrad Chmielecki, 2006, „Estetyka »mise–en–scène« kontra estetyka »mise– en–page«”, Kwartalnik Filmowy nr 54–55 (114–115), ISSN 0452-9502, s. 16–30,
(ss. 15).
5. Konrad Chmielecki, 2009, „Obrazy światłem malowane w filmach Dereka Jarmana”, Kwartalnik Filmowy nr 65 (125), ISSN 0452-9502, s. 82–95 (ss. 14).
6. Konrad Chmielecki, 2012, “Visual Event as the Effect of a Network: Performative Aspects of Internet-Mediated Communication in Net Art,” Art Inquiry. Recherches Sur Les Arts, Vol. XIV (XXIII): Grzegorz Sztabiński (ed.), Performative Aspects of Art, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, ISSN 1644-9278, p. 199–219, (pp. 21).
7. Konrad Chmielecki, 2013, “Transcultural Congo as the Periphery of Europe, or a Hybrid and Networked ‘Archipelago’: Transculturality within the Visual
Culture Studies”, Art Inquiry. Recherches Sur Les Arts, Vol. XV (XXIV): Katarzyna Kosmala and Ryszard W. Kluszczyński (eds.), “Crossing Borders: Imagining Europe, Representing Periphery,” Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, ISSN 1644-9278, p. 9–30, (pp. 22).
8. Konrad Chmielecki, 2015, “From Visual Culture to Visual Communication: The Issue of the Pictorial and Iconic Turn in the Contemporary Culture,” Art Inquiry. Recherches Sur Les Arts, Vol. XVII (XXVI): Grzegorz Sztabiński and Paulina Sztabińska (eds.), „Artistic Turns”, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, ISSN 1644-9278, p. 93–114, (pp. 22).
9. Konrad Chmielecki, 2017, “The Intermediality of the Avant-Garde, or the Avant-Garde of Intermediality: Is the Avant-Garde Intermedial,” Art Inquiry. Recherches Sur Les Arts, Vol. XIX (XXVIII): Grzegorz Sztabiński and Paulina Sztabińska (eds.), „Avant-Garde and Avant-Gardes,” Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława
Strzemińskiego w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ISSN 1641-9278, doi: 10.26485/AI/2017/19, p. 221–242, (pp. 22).
10. Konrad Chmielecki, 2020, “The Performative Narrativity of Biopictures in the Context of Biopower, Biopolitics and the «War of Images» After 9/11 as the Examples of Contemporary Clonophobia and Iconophobia,” Art Inquiry. Recherches Sur Les Arts, Vol. XXII (XXXI): Grzegorz Sztabiński and Paulina Sztabińska-Kałowska (eds.), „Art Narratives – Narratives on Art,” Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, ISSN 1681-9278, doi:10.26485/AI/2020/22/9, p. 157–181, (pp. 25).
11. Konrad Chmielecki, 2021, “The Concept of Ocularcentrism & Photographic Models of Vision from the Perspectives of Software Studies and Cultural
Analytics Methods of Social Media Images and the Consumer Society Theory,” Studia Medioznawcze (Media Studies), Vol. 22, No. 3 (86), Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, ISSN 2451–1617, doi: 10.33077/uw.24511617.sm.2021.3.347, p. 962–994, (pp. 33).


Publikacje w monografiach recenzowanych:
12. Konrad Chmielecki, 2005, „Derek Jarman. W cieniu słońca – w świetle błękitu”, (w:) Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków: Wydawnictwo Rabid, ISBN 83-88668-99-4, s. 127–148, (ss. 22).
13. Konrad Chmielecki, 2007, „Siergiej Paradżanow. W poszukiwaniu piękna przedmiotu”, (w:) Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego III, Kraków: Wydawnictwo Rabid, ISBN 978-83-60236-18-6, s. 281–301, (ss. 20).
14. Konrad Chmielecki, 2010, „Intermedialne przestrzenie kina interaktywnego: Grahame Weinbren i Luc Courchesne”, (w:) Andrzej Gwóźdź (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, seria: „Kultury Mediów”, tom 2, pod red. Andrzeja Gwoździa, Warszawa: Oficyna Naukowa, ISBN 978-83-7459-109-6, s. 347–366, (ss. 20).
15. Konrad Chmielecki, 2011, „Lars von Trier: odnowienie wiary w siłę kreacji, realizmu i ideologii”, (w:) Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego VI, Warszawa: Fundacja „Kino”, ISBN 978-83-922850-8-3, s. 526– 557, (ss. 31).
16. Konrad Chmielecki, 2016, „Obrazy, które nie są już obrazami. Wizualność obrazu cyfrowego w antropologii obrazu Hansa Beltinga”, (w:) Aleksandra Łukasiewicz-Alcaraz (red.), Widzialność/wizualność obrazu cyfrowego: pomiędzy fenomenologią a kulturą wizualną, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, ISBN 978-83-946234-2-5, s. 114–135, (ss. 22).


Publikacje pokonferencyjne w monografiach recenzowanych:
17. Konrad Chmielecki, 2009, „Tekst w sieci obrazów. Internet jako medium zapośredniczonej komunikacji wizualnej”, (w:) Mirosław Filiciak, Grzegorz
Ptaszek (red.), Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Monografia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,ISBN 978-83-7644-000-2, s. 298–313, (ss. 16).
18. Konrad Chmielecki, 2010, „Kultura w stadium spektaklu (audio)wizualnego. Performatywne zachowania społeczne jako oddziaływanie obrazami na zmysły odbiorców w zapośredniczonym komunikowaniu masowym”, (w:) Anna Wieczorkiewicz, Monika Kostaszuk-Romanowska (red.), Spektakle
zmysłów, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Państwowej Akademii Nauk, ISBN 978-83-7683-021-6, s. 149–167, (ss. 19).
19. Konrad Chmielecki, 2012, “The Anthropology of New Visuality as a Reflection on ‘Digital’ Visual Culture”, in: Işık Zeybek, Deniz Yengin (eds.), Proceedings of the Visualist 2012 International Congress on Visual Culture: New Approaches Communication, Art and Design „Digitalization,” Papers, Vol. I, No. 145005, Istanbul: Istanbul Culture University, Art and Design Faculty, ISBN 978-605-4233-76-2, p. 96–106, (pp. 11).
20. Konrad Chmielecki, 2013, “Images are living things. Problematyka performatywności w studiach kultury wizualnej”, (w:) Lilianna Bieszczad
(red.), Estetyka sztuk performatywnych, Kraków: Wydawnictwo Libron, ISBN 978-83-64275-31-9, s. 285–304, (ss. 20).