Zachor

 

Organizatorzy:

Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Izrael

Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie

 

IX Festiwal Kultury Żydowskiej

„Zachor - Kolor i Dźwięk”

Białystok, 18-21 czerwca 2016 r.

 

PROGRAM 

Sobota 18.06.2016

12.00  Otwarcie wystawy „Wizyta Papieża Franciszka w Izraelu”  (Opera i Filharmonia Podlaska, ul. Podleśna 2)

Niedziela 19.06.2016 r.

16.00 – 22.00  Imprezy plenerowe przed Ratuszem

Koncerty:

  • “Pieśni żydowskiego Polesia”  -  Olga Mieleszczuk z zespołem (Izrael, Polska)
  • Izraelski rock – Zespół Dolly`s Circus (Izrael)
  • Pieśni żydowskie – Urszula Makosz z zespołem (Polska)

Warsztaty:

  •  koszernej kuchni żydowskiej (połączone z degustacją) – Małgorzata Blicharz, Julia Gregosiewicz
  • tańca żydowskiego i izraelskiego – Monika Leszczyńska

Konkurs plastyczny dla dzieci - symbole, tradycja żydowska

 19.00   Koncert organowy  - kościół św. Rocha

  • Matteo  Imbruno (Holandia) i Marek Kulikowski (Polska)

Poniedziałek 20.06.2016 r.

Wręczenie Medali Sprawiedliwy wśród Narodów Świata  (wydarzenie za zaproszeniem imiennym)

09.00 - 18.00  V Międzynarodowa Konferencja  Naukowa „Żydzi wschodniej Polski. Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski” –  Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego (ul. M. Skłodowskiej –Curie 14a; VI piętro – sala audytoryjna)

 13.00  Wykład Naczelnego Rabina Polski – Michaela Schudricha (Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, ul. M. Skłodowskiej –Curie 14a; VI piętro – sala audytoryjna)

19.00  Aula Pałacu Branickich (wstęp wolny)

 Koncert „Gdybym był bogaczem…”  - aktorzy Teatru Żydowskiego  w Warszawie

Wtorek 21.06.2016 r.

9.00 -14.00  V Międzynarodowa Konferencja  Naukowa  „Żydzi wschodniej Polski. Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski” –  Książnica Podlaska (ul. M. Skłodowskiej –Curie 14a; VI piętro – sala audytoryjna

11.00  Warsztaty muzyczne z zespołem Six 13 - Jewish A Cappella

19.00  Koncert galowy       (Opera i Filharmonia Podlaska  - ul. Podleśna 2)

  • Izabela Szafrańska i Paweł Sokołowski (Polska)
  • Six 13- Jewish A Cappella – zespół w składzie Mike Boxer, Phil Kaplan, Jacob Spadaro,  Mordy Weinstein (USA)

(wstęp za bezpłatnymi wejściówkami dostępnymi od  17 czerwca 2016 r. w kasie OiFP  przy ul. Odeskiej 1 – nowy gmach)

                                    

Rabin Samuel Mohylewer – bohater Festiwalu i Konferencji

 

Samuel Mohilewer

Rabin Samuel MOHYLEWER urodził się  25 kwietnia 1824 r.  w Głębokiem, a zmarł 10 czerwca 1898 r. w Białymstoku. Był twórcą i ideologiem syjonizmu religijnego, jednym z założycieli organizacji Chowewej Syjon.W latach 1883-1896 był naczelnym rabinem białostockiej gminy żydowskiej. Prowadził wtedy działalność promującą syjonizm i nakłaniał białostockich Żydów do osiedlania się w kolonii Petach Tikwa w Palestynie. Założył także uczelnię rabinacką i towarzystwo kredytowe w Białymstoku. Za jego pośrednictwem w 1890 roku białostoccy Żydzi uzyskali prawo do cmentarza przy ul. Wschodniej. Na jego cześć została nazwana reformowana synagoga Beit Szmuel przy ulicy Branickiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARTYŚCI

 

Six 13

Męski zespół wokalny Six 13 - Jewish A Cappella łączy tradycyjną muzykę żydowską z nowoczesnym beatboxem, soulowymi brzmieniami, skomplikowaną harmonią.

Muzycy stworzyli bezprecedensowy, rozpoznawalny styl. Nowoczesne aranżacje – także tradycyjnych pieśni i utworów - wykorzystują hip-hop, dance, rock. Grupa jest bardzo popularna nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na  całym świecie (ponad 5 milionów odsłon na YouTube, liczne koncerty, występy w prestiżowych programach telewizyjnych i radiowych, nagrody, wyróżnienia, entuzjastyczne recenzje). Six 13 wydało 6 albumów. Zespół postrzegany jest jako jeden z najciekawszych w kategorii muzyka żydowska na iTunes. Piosenki grupy 10 razy zajęły najlepsze miejsce w zestawieniach „The Best of”.

Zespół wystąpi w składzie: Mike Boxer (vocals, keyboards, vocal drums), Phil Kaplan (vocals, bass), Jacob Spadaro  (vocals, bass, guitars, winds), Mordy Weinstein (vocals, guitar, vocal drums).

http://www.six13.com/

https://www.youtube.com/user/Six13Sings

https://www.youtube.com/watch?v=K7maoNGTL2w

https://www.youtube.com/watch?v=7Q7Jo7FkLH4

 

Olga MieleszczukOlga Mieleszczuk - pieśniarka, akordeonistka, badaczka wschodnioeuropejskich tradycji muzycznych. Specjalizuje się w muzyce żydowskiej, śpiewa w jidisz i po hebrajsku. Wydała dwie płyty „Jewish Songs from the Shtetl" oraz „Lilalo". Występuje na prestiżowych scenach i festiwalach w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Izraelu. Obecnie mieszka w Jerozolimie. Projekt „Pieśni żydowskiego Polesia" miał swoją premierę w Lincoln Center w Nowym Jorku w marcu 2013 r. Przywołuje on utracony świat wielokulturowego Polesia.

Artystce towarzyszą wybitni muzycy: Marta Maślanka (cymbały), Robert Lipka (akordeon), Gosia Szarlik (skrzypce), Michał Woźniak (kontrabas).

http://www.olgamieleszczuk.com.pl/

https://www.youtube.com/watch?v=qftnU__VR94

 

 

 

 

 

Dollys CircusRock-punkowy zespół Dolly`s Circus narodził się w ciemnych światłach pubów Tel Avivu.  Zaskakująca muzyczna oryginalność Dolly’s Circus sprawia, że odżywa duch prawdziwego rock n'rolla, odsuwając banał w cień. Rockowy show zespołu, zatytułowany Tzvika, idź do więzienia, koncert z punkowymi coverami piosenek dla dzieci Dudu Zar oraz nagranie albumu "Mirror Mirror", który został wydany przez NMC, uczyniły Dolly’s Circus jednym z czołowych zespołów alternatywnych w Izraelu.  Zespół tworzą: Liron Rafaeli (vocal), Dror Dorenbaum (gitara), Asaf Lassri (bas), Amir Sharon (instrumenty klawiszowe), Itay Weis (perkusja).

https://www.facebook.com/kirkas/

https://www.youtube.com/watch?v=Q1-ifPPTofg

https://www.youtube.com/watch?v=GpXz-uzSTS8

 

 

 

 

Urszula Makosz

Urszula Makosz – pieśniarka specjalizująca się w pieśniach żydowskich, związana z krakowską Piwnicą pod Baranami. Występuje z solowymi recitalami. Realizuje różnorodne projekty muzyczne („Ownt lid – Wieczorna pieśń”, „Bluer than Blue – Ilustrowany cykl pieśni jidysz”). Koncertuje  w kraju i za granicą. Wystąpiła m. in. na XV, XVII i XVIII Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Etniczne Inspiracje w Warszawie, a także podczas ceremonii otwarcia Jewish Community Center w Krakowie dla jego fundatora – Księcia Walii, Karola. Była stypendystką KlezKanady. Artystce towarzyszą wybitni muzycy krakowscy: Michael Jones (skrzypce, altówka, djembe, ravanhuta), Michał Półtorak (skrzypce, mandolina), Paweł Pierzchała (fortepian).

https://www.facebook.com/UrszulaMakoszVocal/

http://www.last.fm/pl/music/Urszula+Makosz

https://www.youtube.com/watch?v=lmsg0nZaeic

https://www.youtube.com/watch?v=2EJBasIxvWs

 

 

 

Matteo ImbrunoMatteo Imbruno – organista, wybitny znawca muzyki okresu renesansu i baroku. Studiował organy w Bolonii u prof.  Liuwe Tamminga, w Rotterdamie u prof.  Bernarda Haselböck’a Jest tytularnym organistą Oude Kerk oraz Muzeum „Hermitage” w Amsterdamie. Koncertuje i wykłada w całej Europie, Japonii, Ameryce Południowej i USA Uczestniczy w najbardziej prestiżowych festiwalach. Prowadzi klasę mistrzowską gry na organach. Nagrał wiele płyt na historycznych organach w Holandii i Włoszech oraz dla radia BBC w Londynie.

http://matteo.imbruno.antenna.nl/english-version.html

https://www.facebook.com/matteo.imbruno

 

 

 

 

 

Marek KulikowskiMarek Kulikowski – organista i pianista. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku w klasie organów prof. Piotra Wilczyńskiego. Odbył studia podyplomowe  w klasie organów profesora Joachima Grubicha (Akademia Muzyczna im F. Chopina w Warszawie) i profesora Juliana Gembalskiego (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach). Jest finalistą trzech międzynarodowych konkursów organowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izabela Szafrańska i Paweł SokołowskiDuet - Izabela Szafrańska (śpiew) i Paweł Sokołowski (gitara klasyczna) - powstał w Białymstoku 2 lata temu. Izabela Szafrańska pochodzi z Lipnicy Wielkiej - wsi położonej na Pogórzu Ciężkowicko-Rożnowskim. Jest studentką drugiego roku Kulturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Część życia spędziła w Stanach Zjednoczonych, poszukując dla siebie inspiracji muzycznych. Paweł Sokołowski to rodowity białostoczanin, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest gitarzystą, kompozytorem, aranżerem utworów, producentem muzycznym.

W repertuarze duetu są pieśni sefardyjskie, żydowskie, a także piosenki bardowskie, poezja śpiewana, piosenki artystyczne. Artyści z sukcesem występowali na licznych festiwalach w kraju i za granicą ( m. in. Grand Prix  V Międzynarodowego Festiwalu Złote Talenty w Złotej Pradze -  Praga 2015; I nagroda w konkursie 51. Studenckiego Festiwalu Piosenki – Kraków 2015;  I nagroda podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej OFPA Rybnik 2016). 

https://www.youtube.com/watch?v=bSejaZRvUDQ

https://www.youtube.com/watch?v=O8DoGWT-DvU

 

 

Gdybym był bogaczem

Koncert „Gdybym był bogaczem został przygotowany przez aktorów z Teatru Żydowskiego w Warszawie. Występują: Marek Szydło, Ewa Dąbrowska, Monika Chrząstowska, Izabella Rzeszowska, Piotr Chomik, Piotr Sierecki, Henryk Rajfer.

 


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

KRYTYKA SZTUKI

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-RomanowskaKostaszuk Romanowska K
Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje.

 

Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej zapowiada się jako ważne wydarzenie we współczesnej refleksji nie tylko nad teatrem, ale i nad rodzimą kulturą, której istotną część stanowi „paradygmat romantyczny”. Waga tej publikacji wynika nie tylko z oczywistych kompetencji, wiedzy i talentów (także pisarskich) Autorki, ale też z odwagi, z jaką w monografii naukowej wkracza na pole minowe współczesnych zjawisk teatralnych, oraz z wyrazistości tez, które formułuje. Podejrzewam, że wiele badaczek nie odważyłoby się na związane z tym ryzyko, wycofując się w obszary bezpieczniejsze, albo też ograniczając do teatrograficznych wyliczeń i ostrożnych wypisów z recenzji. Pani Kostaszuk-Romanowska tymczasem tworzy mocną, autorską analizę i interpretację zjawisk, które miały miejsce w tyle co zakończonej dekadzie. Nie czekając, aż temat się „ucukruje” i „uleży”, podejmuje próbę rzetelnej, naukowej analizy mającej dowieść mocno i klarownie sformułowanych, ważnych tez dotyczących teatru i życia społecznego w Polsce lat 2010–2020. (…) Lektura jej książki jest jak wędrówka za przewodniczką, która wie, gdzie i dlaczego idzie, i jest świetnie przygotowana, by pokazać interesujące ją obiekty z przyjętej perspektywy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego (UJ)

Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH