unnamed

LICEALISTO I STUDENCIE!


Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA zaczął drugą dekadę swojego istnienia. To jeden z najbardziej energetycznych światowych festiwali filmów krótkometrażowych! Przed nami XII edycja imprezy, która odbędzie się w dniach 
od 6 do 10 grudnia 2017 roku w Białymstoku. ŻUBROFFKA od lat jest wydarzeniem, w ramach którego spotyka się energia wszystkich stron świata. Selekcjonerzy wybierają zwykle około 150 najciekawszych filmów (spośród prawie dwóch tysięcy!) do ośmiu konkursów. Przygotowywane są także specjalne projekcje produkcji krótkometrażowych z całego świata, energetyczne koncerty, spotkania z twórcami, wystawy, panele dyskusyjne oraz warsztaty.

Oprócz Grand Prix festiwalu oraz nagród i wyróżnień w każdym z konkursów, przyznawane są nagrody specjalne za najlepszą: Animację, Dokument, Fabułę, Zdjęcia oraz Muzykę. Publiczność również przyznaje swoją nagrodę – Dzikiego Żubra.

W TYM ROKU MAMY DLA WAS COŚ NAPRAWDĘ SPECJALNEGO!

Po raz pierwszy możecie stać się filmowymi Selekcjonerami i zasiąść w Jury największego i najbardziej rozpoznawalnego festiwalu w tej części Europy!


CO TRZEBA ZROBIĆ?

Wystarczy napisać krótki esej na temat jednego z zaproponowanych przez nas filmów. Autorki i Autorzy dziesięciu najciekawszych prac zostaną selekcjonerami festiwalowej kategorii Amatorzy, a najlepsi z nich zasiądą w Jury pod przewodnictwem znanego polskiego krytyka filmowego. Wcześniej wezmą udział w spotkaniu na Uniwersytecie w Białymstoku, podczas którego dowiedzą się, jak analizować filmy i jak dokonywać selekcji na najwyższym światowym poziomie. Spotkanie poprowadzą: dr Tomasz Adamski (kulturoznawca, wykładowca, filmoznawca, filmowiec oraz organizator wydarzeń i warsztatów filmowych) i dr Maciej Białous (socjolog filmu, selekcjoner, wykładowca i prelegent). Z nami zdobędziecie nową wiedzę, poznacie ciekawych ludzi i zanurzycie się w niezwykłym świecie filmu!

Ważna informacja – jeśli zostaniecie członkami naszego Jury, zyskacie bezpłatny wstęp na festiwal (w tym na Galę Festiwalową i wydarzenia towarzyszące), a dodatkowo, podczas Gali Zamknięcia i ogłaszania wyników pojawicie się na scenie w świetle jupiterów! 

Jesteście zainteresowani? Czekamy na Wasze eseje. 

Regulamin konkursu:

  1. Konkurs organizowany jest przez Białostocki Ośrodek Kultury – DKF GAG, organizatora MFFFK ŻUBROFFKA, przy współpracy Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki oraz Koła Socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku.

  1. W konkursie startować mogą uczniowie szkół licealnych oraz studenci, posiadający ważną legitymację lub zaczynający 1 października studia wyższe. W przypadku osób niepełnoletnich uczestnicy muszą przedstawić zgodę rodziców na udział w konkursie oraz zgodę wychowawcy klasy na udział w projekcjach festiwalowych, jeśli będą one kolidować z zajęciami w szkole.

  1. Esej na temat wybranego filmu należy napisać i przesłać e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (tytuł maila: ESEJ ŻUBROFFKA). Tekst nie może przekroczyć 3000 znaków. Tekst należy przesłać do 15 października 2017 (północ). Pod esejem proszę podać imię, nazwisko i typ szkoły/uczelni, telefon kontaktowy. Esej musi być napisany w języku polskim. W przypadku osób niepełnoletnich do przesyłanego eseju należy dołączyć zeskanowaną zgodę rodzica/opiekuna na udział w konkursie, a w przypadku, w którym projekcje festiwalowe będą kolidować z zajęciami szkolnymi – także zgodę wychowawcy klasy na udział w projekcjach.

  1. Esej powinien dotyczyć jednego z zaproponowanych polskich filmów krótkometrażowych:

Linki:

https://vimeo.com/28030467

https://vimeo.com/104131290

https://vimeo.com/52900020

https://vimeo.com/22428584

https://vimeo.com/87558110

https://vimeo.com/26333937

  1. Poprzez dokonanie zgłoszenia uczestnik akceptuje treść niniejszego regulaminu, wyraża zgodę na udostępnienie i przetwarzanie przez organizatorów konkursu swoich danych osobowych oraz ewentualnie wizerunku, a także wykorzystania eseju na potrzeby informacyjne i promocyjne Organizatorów.

  1. Eseje oceni komisja w składzie: dr Tomasz Adamski (UwB) i dr Maciej Białous (UwB). Wyniki zostaną ogłoszone 25 października 2017 r.

  1. Organizator nie zapewnia zwycięzcom konkursu noclegów i zwrotów kosztów przejazdu na Festiwal.

  1. Uczestnicy konkursu otrzymają certyfikat udziału w pracach komisji selekcyjnej oraz pracach Jury.

  1. MFFK ŻUBROFFKA odbędzie się w dniach 6 – 10 grudnia 2017 w Białymstoku i na Podlasiu.


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

KRYTYKA SZTUKI

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-RomanowskaKostaszuk Romanowska K
Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje.

 

Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej zapowiada się jako ważne wydarzenie we współczesnej refleksji nie tylko nad teatrem, ale i nad rodzimą kulturą, której istotną część stanowi „paradygmat romantyczny”. Waga tej publikacji wynika nie tylko z oczywistych kompetencji, wiedzy i talentów (także pisarskich) Autorki, ale też z odwagi, z jaką w monografii naukowej wkracza na pole minowe współczesnych zjawisk teatralnych, oraz z wyrazistości tez, które formułuje. Podejrzewam, że wiele badaczek nie odważyłoby się na związane z tym ryzyko, wycofując się w obszary bezpieczniejsze, albo też ograniczając do teatrograficznych wyliczeń i ostrożnych wypisów z recenzji. Pani Kostaszuk-Romanowska tymczasem tworzy mocną, autorską analizę i interpretację zjawisk, które miały miejsce w tyle co zakończonej dekadzie. Nie czekając, aż temat się „ucukruje” i „uleży”, podejmuje próbę rzetelnej, naukowej analizy mającej dowieść mocno i klarownie sformułowanych, ważnych tez dotyczących teatru i życia społecznego w Polsce lat 2010–2020. (…) Lektura jej książki jest jak wędrówka za przewodniczką, która wie, gdzie i dlaczego idzie, i jest świetnie przygotowana, by pokazać interesujące ją obiekty z przyjętej perspektywy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego (UJ)

Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH