Wystarczy być licealistą/licealistką, studentką/studentem oraz ciekawie napisać krótki esej na temat jednego z filmów, by dołączyć do grona filmowych selekcjonerów i jurorów Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA 2019!

Białostocki Ośrodek Kultury - DKF "GAG" już po raz 3. zaprasza młodych białostoczan do współpracy i współtworzenia Młodego Jury ŻUBROFFKI!

 

Na początku garść informacji o naszym festiwalu!
Tegoroczna, 14. już edycja ŻUBROFFKI odbędzie się od 4 do 8 grudnia w Białymstoku i regionie. To wydarzenie, w ramach którego spotyka się energia wszystkich stron świata, i to spotyka się dosłownie, bo na nasz festiwal specjalnie przyjeżdża grubo ponad setka gości (filmowców, artystów, dziennikarzy, przedstawicieli branży filmowej) z Polski i zza granicy. Symbolem festiwalu jest żubr, którego wygląd zmienia się co roku za sprawą artystów, z którymi współpracujemy.
Nasi selekcjonerzy wybierają zwykle około 150 najciekawszych filmów (z około dwóch tysięcy) do ośmiu konkursów. Przygotowujemy także specjalne, tematyczne projekcje krótkometrażówek z różnych krajów, w programie są również energetyczne koncerty, spotkania z twórcami, wystawy, panele dyskusyjne oraz warsztaty.

Oprócz Grand Prix festiwalu oraz nagród i wyróżnień w każdym z konkursów, przyznawane są nagrody specjalne za najlepszą: Animację, Dokument, Fabułę, Zdjęcia oraz Muzykę. Publiczność również przyznaje swoją nagrodę – Dzikiego Żubra.

Co trzeba zrobić, by współtworzyć festiwal?
Wystarczy napisać krótki esej na temat jednego z zaproponowanych przez nas filmów. Autorki i Autorzy dziesięciu najciekawszych prac zostaną selekcjonerami festiwalowej kategorii Amatorzy, a najlepsi z nich zasiądą w Jury pod przewodnictwem znanego polskiego krytyka filmowego. Wcześniej wezmą udział w spotkaniu, podczas którego dowiedzą się, jak analizować filmy i jak dokonywać selekcji na najwyższym światowym poziomie.
Spotkanie poprowadzą dr Tomasz Adamski (wykładowca, filmoznawca, prelegent, filmowiec, organizator wydarzeń i warsztatów filmowych) i dr Maciej Białous (socjolog filmu, wykładowca i prelegent).

Z nami zdobędziecie nową wiedzę, poznacie ciekawych ludzi i zanurzycie się w niezwykłym świecie filmu! I jeszcze jedna ważna informacja: jeśli zostaniecie członkami naszego Jury, zyskacie bezpłatny wstęp na festiwal (w tym na uroczyste otwarcie i wydarzenia towarzyszące), a dodatkowo, podczas uroczystej Gali Zamknięcia i ogłaszania wyników pojawicie się na scenie w świetle jupiterów!

Jesteście zainteresowani? Czekamy na Wasze eseje. 

Regulamin konkursu:

  1. 1. Konkurs organizowany jest przez Białostocki Ośrodek Kultury – DKF GAG (organizatora MFFK ŻUBROFFKA) przy współpracy Instytutu Studiów Kulturowych oraz Instytutu Socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku.
  1. 2. W konkursie startować mogą uczniowie szkół średnich (liceów, techników) oraz studenci, posiadający ważną legitymację lub zaczynający 1 października 2018 r. studia wyższe. W przypadku osób niepełnoletnich uczestnicy muszą przedstawić zgodę rodziców na udział w konkursie oraz zgodę wychowawcy klasy na udział w projekcjach festiwalowych, jeśli będą one kolidować z zajęciami w szkole.
  1. 3. Esej na temat wybranego filmu należy napisać i przesłać e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (tytuł maila: ESEJ ŻUBROFFKA 2019). Tekst nie może przekroczyć 3000 znaków. Tekst należy przesłać do 10 października 2019 (do godz. 24.00). Pod esejem proszę podać imię, nazwisko i typ szkoły/uczelni. Esej musi być napisany w języku polskim. W przypadku osób niepełnoletnich do przesyłanego eseju należy dołączyć zeskanowaną zgodę rodzica/opiekuna na udział w konkursie, a w przypadku, w którym projekcje festiwalowe będą kolidować z zajęciami szkolnymi – także zgodę wychowawcy klasy na udział w projekcjach.
  1. 4. Esej powinien dotyczyć jednego z zaproponowanych filmów krótkometrażowych:

Linki:
https://vimeo.com/19705053?fbclid=IwAR1BF5oX1voB9At8cMRXnwAfRPEPTtq-2icM4AM3in6-jLA0nJByQQo37Cc

https://vimeo.com/188557471?fbclid=IwAR27ITZXGH3JQLNlJF_iAiIwIyUmNZ0qo44x2Dn4DIJqwR_aeeLTGkG987c

https://vimeo.com/345922827?fbclid=IwAR3-bSbm72212Xn-VqN0mTRd8M6KQccOEqrGf2lFzIL9PmxCYxUfgRvtrmM

https://vimeo.com/315487551?fbclid=IwAR139zGI1OXEW6pWn5bl8AqYnSeH0QhuY9WHYFFS3M8EW40i2YNKDUjmQzM

https://vimeo.com/348304224?fbclid=IwAR0MaHq05eTtkOr5SiTicn9EnmAJnM8ptCHPSWZqeyvWdVKRBWlIepdOUbU

  1. 5. Poprzez dokonanie zgłoszenia uczestnik akceptuje treść niniejszego regulaminu, wyraża zgodę na udostępnienie i przetwarzanie przez organizatorów konkursu swoich danych osobowych oraz ewentualnie wizerunku, a także wykorzystania eseju na potrzeby informacyjne i promocyjne Organizatorów.
  1. 6. Eseje oceni komisja w składzie: dr Tomasz Adamski (UwB) i dr Maciej Białous (UwB). Wyniki zostaną ogłoszone 13 października 2019 r. Obowiązkowe spotkanie dla zwycięzców odbędzie się 14 października 2019 r. w godzinach popołudniowych. Szczegóły spotkania zostaną przesłane drogą mailową.
  1. 7. Organizator nie zapewnia zwycięzcom konkursu noclegów i zwrotów kosztów przejazdu na Festiwal.
  1. 8. Uczestnicy konkursu otrzymają certyfikat udziału w pracach komisji selekcyjnej oraz pracach Jury.
  1. 9. MFFK ŻUBROFFKA odbędzie się w dniach 4–8 grudnia 2019 w Białymstoku i na Podlasiu.

więcej informacji: www.zubroffka.pl

 


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

KRYTYKA SZTUKI

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-RomanowskaKostaszuk Romanowska K
Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje.

 

Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej zapowiada się jako ważne wydarzenie we współczesnej refleksji nie tylko nad teatrem, ale i nad rodzimą kulturą, której istotną część stanowi „paradygmat romantyczny”. Waga tej publikacji wynika nie tylko z oczywistych kompetencji, wiedzy i talentów (także pisarskich) Autorki, ale też z odwagi, z jaką w monografii naukowej wkracza na pole minowe współczesnych zjawisk teatralnych, oraz z wyrazistości tez, które formułuje. Podejrzewam, że wiele badaczek nie odważyłoby się na związane z tym ryzyko, wycofując się w obszary bezpieczniejsze, albo też ograniczając do teatrograficznych wyliczeń i ostrożnych wypisów z recenzji. Pani Kostaszuk-Romanowska tymczasem tworzy mocną, autorską analizę i interpretację zjawisk, które miały miejsce w tyle co zakończonej dekadzie. Nie czekając, aż temat się „ucukruje” i „uleży”, podejmuje próbę rzetelnej, naukowej analizy mającej dowieść mocno i klarownie sformułowanych, ważnych tez dotyczących teatru i życia społecznego w Polsce lat 2010–2020. (…) Lektura jej książki jest jak wędrówka za przewodniczką, która wie, gdzie i dlaczego idzie, i jest świetnie przygotowana, by pokazać interesujące ją obiekty z przyjętej perspektywy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego (UJ)

Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH