Zachor plakat DRUK1

Organizatorzy

Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Izrael

Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie

 

X Festiwal Kultury Żydowskiej

„Zachor - Kolor i Dźwięk”

Białystok, 9-13 czerwca 2017 r.

 

Honorowy patronat:

Wojewoda Podlaski, Marszałek Województwa Podlaskiego,

Prezydent Miasta Białegostoku, Ambasada Izraela w Polsce

PROGRAM

 

 

Piątek, 09.06. 2017 r.

 

19.00 – Białostocki Ośrodek Kultury/Centrum im. Ludwika Zamenhofa (ul. Warszawska 19)

Muzyczny Szabat

  • Mojše Band (Michal Pal`ko, František Kubiš, Jakub Stračina) i Rabin Tanya Segal
  • Kabalat Szabat / Powitanie Szabatu  (Rabin Tanya Segal)

Sobota, 10.06.2017 r.

 18.00 –Białostocki Teatr Lalek (ul. Kalinowskiego 1)

  • Spektakl Miriam
  • Havdala /Pożegnanie Szabatu (Rabin Tanya Segal)

Niedziela, 11.06.2017 r.

10.00 Wycieczka po cmentarzu żydowskim przy ul. Wschodniej – poprowadzi prof. Heidi Szpek (Central Washington University - USA)

Plac przy Ratuszu

Koncerty:

 

12.30 – 13.30

  • Międzywojenny kabaret żydowski (artyści Teatru Żydowskiego z Warszawy)

15.00-22.00

  • Mojše Band – Michal Pal`ko, František Kubiš, Jakub Stračina (Słowacja)
  • Izabela Szafrańska, Paweł Sokołowski, Paweł Leszczyński (Polska)
  • Dobranotch – Mitia Khramtsov, Ilja Gindin, Alexey Stepanov, Roman Schinder Evgenii Lizin, Sergey Schpul (Rosja, Ukraina)

Warsztaty:

  • tańców żydowskich i izraelskich (Monika Leszczyńska)
  • warsztaty i degustacja koszernych potraw żydowskich (Pinchas Menachem Bramson)

Konkurs plastyczny dla dzieci – malujemy symbole judaizmu

20.30 – Bazylika Katedralna pw. Wniebowzięcia NMP

Koncert organowy

  • Matteo Imbruno (Holandia)
  • Marek Kulikowski (Polska) 

Poniedziałek – 12.06.2017 r.

09.00 Otwarcie wystawy poświęconej Felicji Raszkin Nowak (Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego – ul. M. Skłodowskiej-Curie 14a; parter)

09.15 VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski. Edycja II: Żydzi Europy Środkowej i Wschodniej”   (Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; VI piętro – sala audytoryjna)

13.00   Białostocki Ośrodek Kultury/Centrum im. Ludwika Zamenhofa (ul. Warszawska 19)

  • Warsztaty z wycinanki żydowskiej – Joanna Matyjasek

19.00 Kino Forum (ul. Legionowa 5)

Koncert:

  • Ahavat Olam / Najpiękniejsze pieśni świąt żydowskich – Anna Riveiro (mezzosopran), Anna Hajduk (fortepian) - Polska
  • Pieśni sefardyjskie – Gerard Edery (USA), Sebastian Wypych (Polska)  

Wtorek, 13.06.2017 r.

 

 09.00 VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski. Edycja II: Żydzi Europy Środkowej i Wschodniej” (Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; VI piętro – sala audytoryjna)

12.00 Spotkanie młodzieży licealnej z Beatą Ruben – córką Felicji Raszkin Nowak

13:00 Yaron Gershovsky (USA) – warsztaty muzyczne dla słuchaczy Szkoły Wokalno - Aktorskiej "Szkoła Talentów"

19.00   Opera i Filharmonia Podlaska (ul. Podleśna 2)

 

Koncert galowy
• Yaron Gershovsky (USA) – fortepian

oraz:
• Adam Czerwiński (Polska) – instrumenty perkusyjne
• Tomasz Kupiec (Polska) – gitara basowa

 

Wstęp na wszystkie imprezy i koncerty jest wolny.

Bezpłatne wejściówki obowiązują:

  • na spektakl Miriam (do odebrania w kasie BTL od 6 czerwca 2017 r.)
  • na koncert w kinie Forum (do odebrania w kasie kina od 6 czerwca 2017 r.)
  • na koncert galowy (do odebrania w kasie OiFP przy ul. Odeskiej od 6 czerwca 2017 r.)

Więcej informacji: Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Izrael www.bialystok.jewish.org.pl

FELICJA RASZKIN NOWAK

- BOHATERKA FESTIWALU I KONFERENCJI

FELICJA RASZKIN NOWAK (1924-2015)dziennikarka, reżyserka, pisarka. Urodziła się w Warszawie, ale rodzinnie związana była z Białymstokiem, z którego pochodzili jej rodzice i w którym mieszkali jej dziadkowie, bliżsi i dalsi kuzyni. Jej wujem był Jakub Szapiro – dziennikarz, sławny białostocki esperantysta. Po wybuchu II wojny światowej wraz z rodzicami znalazła się w Białymstoku. W 1941 r. Niemcy rozstrzelali jej ojca w lesie na Pietraszach. Z mamą i babcią przez 2 lata żyła w białostockim getcie. Udało się jej uciec z niego tuż przed jego likwidacją. Ukrywała się w jednej z podbiałostockich wsi w rodzinie zaprzyjaźnionego gospodarza. Z całej – licznej – rodziny oprócz niej przeżyła wojnę jeszcze tylko jedna osoba. Po wydarzeniach marcowych (na początku lat 70.) wyjechała do Kopenhagi. Współpracowała z Radiem Wolna Europa, propagowała w Danii polską literaturę. Swoje przeżycia spisała w książce Moja gwiazda (1991). Wspomnienia opatrzyła dedykacją: „Pamięci Tych – którzy dali mi życie i Tych – którzy je ocalili”.

                     *******

TANYA SEGAL – pierwsza w Polsce kobieta rabin, związana z Beit Kraków. Od 2009 r. prowadzi postępowe wieczory szabatowe, wykłady poświecone judaizmowi. Jest pomysłodawczynią i organizatorką Teatru Midraszowego (działającego na krakowskim Kazimierzu), który łączy twórcze studiowanie tradycyjnych tekstów żydowskich z ich sceniczną, artystyczną interpretacją. Śpiewa i gra na gitarze.

http://www.beitkrakow.org/

www.jewishtheatre.krakow.pl

www.musicalshabbat.com

YARON GERSHOVSKY – znakomity muzyk amerykański (pianista, aranżer, kompozytor, producent), związany z grupą Manhattan Transfer. Był dyrektorem artystycznym wielu przedstawień na Brodwayu. Współpracował i nagrywał z wieloma artystami (m. in. Wayne Shorter, Lonnie Smith, Steve Gadd, Abraham Laboriel, Lew Soloff, Lou Marini, Janis Siegel, Ray Brown, Grady Tate, Don Sebesky, Count Basie Orchestra, Richie Havens, Pharaoh Sanders, Stan Getz, Louie Belson). Wydał 2 solowe płyty, a z innymi artystami – 23 albumy.

http://www.yaronmusic.com/

ADAM CZERWIŃSKI – wybitny perkusista jazzowy. Współpracował z wieloma polskimi muzykami (Janusze

m M

uniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim) oraz zagranicznymi. Koncertował w większości krajów Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Japonii oraz w tak egzotycznych miejscach jak Liban, Egipt, Dubaj, Kuwejt czy Albania. Nagrał wiele płyt.

http://www.adamczerwinski.com/

TOMASZ KUPIEC – kontrabasista, gitarzysta basowy, aranżer i producent muzyczny. Koncertował nie tylko z gwiazdami jazzu (Zbigniew Namysłowski, Harry Sokalem, Scott Hammilton, Karen Edwards), ale również z wybitnymi postaciami muzyki klasycznej (Vadim Brodski, Nigel Kennedy). Nagrywa i koncertuje w Europie , Ameryce Północnej i Japonii. Nagrał wiele płyt.

http://www.jazz.krakow.pl/szkola/index.html?a=depart_bass

GERARD EDERY - śpiewa, gra na gitarze i sazie, komponuje. Jeden z najbardziej znanych artystów folkowych, mistrz pieśni sefardyjskich. W swoim bogatym repertuarze posiada wiele utworów w stylu etniczno-folkowym, w których wykorzystuje tradycyjne formy muzyczne z całego świata. Śpiewa w 15 językach, a czterema z nich swobodnie posługuje się na co dzień. Nieustannie stara się odkrywać nowe pieśni, melodie, opowieści z całego świata, aby poprzez włączenie ich do swojego repertuaru (często w różnych aranżacjach) ocalić je od zapomnienia.

www.gerardedery.com

SEBASTIAN WYPYCH – wybitny polski kontrabasista. Jako muzyk kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą. Występuje także jako solista. Zapraszany jest jako wykładowca na Międzynarodowe Kursy Interpretacji Muzycznej. Na gruncie muzyki eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczna z elektroniczną oraz z wieloma stylami sztuki muzycznej. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwali Piękny Brzeg Sztuki oraz Wisłostrada Sztuki.

http://sebastianwypych.pl/

DOBRANOTCH – formacja folkowa z Petersburga łącząca muzykę klezmerską z folkiem bałkańskim. Żywiołowe koncerty zespołu cechuje energia i pozytywna wibracja, która udziela się widzom. Skład zespołu: Mitia Khramtsov (voice, violin),Ilja Gindin (clarinet, sax), Alexey Stepanov (tuba), Roman Schinder (tum-balalaika), Evgenii Lizin (poyk), Sergey Schpul (sound).

http://dobranotch.ru/

MOJŠE BAND – słowacki zespół, którego misją jest interpretacja muzyki żydowskiej z regionu Europy Środkowej. Muzycy łączą tradycje klezmerskie z różnymi nowymi gatunkami muzycznymi. Skład zespołu: Michal Paľko (cymbały, wokal, furulya), František Kubiš (akordeon, wokal, zabawki rytmiczne), Jakub Stračina (kontrabas).

http://www.mojseband.sk/

ANNA RIVEIRO – wokalistka, gitarzystka, trenerka głosu, producentka muzyczna.

Śpiewa w wielu stylach, posługując się różnorodnymi technikami wokalnymi, ale centrum jej twórczości stanowi muzyka z szeroko pojętego kręgu kultury żydowskiej. Artystka wykonuje pieśni sefardyjskie, hebrajskie (również liturgiczne) oraz pieśni jidysz. Koncertowała m.in. w Izraelu, Meksyku, Hiszpanii, Francji, Anglii, Niemczech i we Włoszech, współpracując z uznanymi w świecie muzykami.

http://riveiro.pl/

ANNA HAJDUK - pianistka, dyrygentka. Regularnie występuje z recitalami chopinowskimi, jak również kameralnie, wraz ze swoim Trio Olympus Mons. Od sześciu lat prowadzi zespół wokalny "Szir Awiw" wykonujący muzykę żydowską.

MATTEO IMBRUNO – organista, wybitny znawca muzyki okresu renesansu i baroku. Jest tytularnym organistą Oude Kerk oraz Muzeum „Hermitage” w Amsterdamie. Koncertuje i wykłada w całej Europie, Japonii, Ameryce Południowej i USA Uczestniczy w najbardziej prestiżowych festiwalach. Prowadzi klasę mistrzowską gry na organach. Nagrał wiele płyt na historycznych organach w Holandii i Włoszech oraz dla radia BBC w Londynie.

http://matteo.imbruno.antenna.nl/english-version.html

https://www.facebook.com/matteo.imbruno

MAREK KULIKOWSKI – organista i pianista. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku w klasie organów prof. Piotra Wilczyńskiego. Odbył studia podyplomowe w klasie organów profesora Joachima Grubicha (Akademia Muzyczna im F. Chopina w Warszawie) i profesora Juliana Gembalskiego (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach). Jest finalistą trzech międzynarodowych konkursów organowych.

Duet - IZABELA SZAFRAŃSKA (śpiew) i PAWEŁ SOKOŁOWSKI (gitara klasyczna) - powstał w Białymstoku 3 lata temu. Izabela Szafrańska jest studentką kulturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Część życia spędziła w Stanach Zjednoczonych, poszukując dla siebie inspiracji muzycznych. Paweł Sokołowski to rodowity białostoczanin, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest gitarzystą, kompozytorem, aranżerem utworów, producentem muzycznym. W repertuarze duetu są pieśni sefardyjskie, żydowskie, a także piosenki bardowskie, poezja śpiewana, piosenki artystyczne. Artyści z sukcesem występowali na licznych festiwalach w kraju i za granicą.

https://www.youtube.com/watch?v=bSejaZRvUDQ

https://www.youtube.com/watch?v=O8DoGWT-DvU

KABARET Z TEATRU ŻYDOWSKIEGO – na program składają się popularne monologi, skecze i piosenki z międzywojennego żydowskiego kabaretu w języku polskim oraz znane szlagiery żydowskie w języku jidysz, polskim i hebrajskim. Wykonawcy: Monika Chrząstowska, Henryk Rajfer i Teresa Wrońska

MIRIAMspektakl (na podst. tekstu Olega Juriewa, w reż. Bernardy Bieleni) przedstawia losy konkretnych kobiet, które żyły w Białymstoku i nie mogły zrealizować swoich marzeń z powodu wojny. Występują: Katarzyna Siergiej i Ryszard Doliński. Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Figur Widmak, Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki, Białostockiego Teatru Lalek.

MONIKA LESZCZYŃSKA – pierwsza polska instruktorka tańca tańca izraelskiego. Od lat prowadzi zespół Snunit. Współuczestniczyła w tworzeniu grup w innych miastach. Przeprowadziła ogromną ilość warsztatów. Związana z festiwalem w Białymstoku od początku jego istnienia.

http://www.snunit.pl/

JOANNA MATYJASEK – członkini Stowarzyszenia Żydowskiego Cukunft oraz gminy żydowskiej, twórczyni i badaczka tradycyjnych wycinanek żydowskich. Swoje pierwsze kroki w dziedzinie wycinanki żydowskiej stawiała pod okiem znanej żydowskiej artystki, Moniki Krajewskiej

 

Zachor DRUK Strona 1

Zachor DRUK Strona 2


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

KRYTYKA SZTUKI

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-RomanowskaKostaszuk Romanowska K
Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje.

 

Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej zapowiada się jako ważne wydarzenie we współczesnej refleksji nie tylko nad teatrem, ale i nad rodzimą kulturą, której istotną część stanowi „paradygmat romantyczny”. Waga tej publikacji wynika nie tylko z oczywistych kompetencji, wiedzy i talentów (także pisarskich) Autorki, ale też z odwagi, z jaką w monografii naukowej wkracza na pole minowe współczesnych zjawisk teatralnych, oraz z wyrazistości tez, które formułuje. Podejrzewam, że wiele badaczek nie odważyłoby się na związane z tym ryzyko, wycofując się w obszary bezpieczniejsze, albo też ograniczając do teatrograficznych wyliczeń i ostrożnych wypisów z recenzji. Pani Kostaszuk-Romanowska tymczasem tworzy mocną, autorską analizę i interpretację zjawisk, które miały miejsce w tyle co zakończonej dekadzie. Nie czekając, aż temat się „ucukruje” i „uleży”, podejmuje próbę rzetelnej, naukowej analizy mającej dowieść mocno i klarownie sformułowanych, ważnych tez dotyczących teatru i życia społecznego w Polsce lat 2010–2020. (…) Lektura jej książki jest jak wędrówka za przewodniczką, która wie, gdzie i dlaczego idzie, i jest świetnie przygotowana, by pokazać interesujące ją obiekty z przyjętej perspektywy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego (UJ)

Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH