Ukazała się debiutancka książka pracownika kulturoznawstwa, dr Karoliny Wierel pt.: Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu wieku XX i XXI.
Publikacja jest podsumowaniem dekady badań nad rolą motywu Księgi w twórczości postapokaliptycznej, który to w przedstawionym materiale analitycznym pełni rolę symboliczną i jest pojęciem/narzędziem, dzięki któremu możliwe jest krytyczne ujęcie „kultury wyczerpania”, w której obecnie żyją twórcy i odbiorcy twórczości postapo.
Temat rozprawy ukształtował się z połączenia zainteresowań badawczych kilku obszarów kulturowych, tradycyjnego i ważnego dla kultury Zachodu motywu Księgi oraz nowego spojrzenia na temat kultury jaki proponuje posthumanizm i tzw. „nowa humanistyka”. Dr Karolina Wierel wyjaśnia, że dwa źródła kształttowały jej wyobraźnię badawczą spotykając się w nurcie kultury postapokaliptycznej. W celu zawężenia obszaru badawczego skupiła się na postapokaliptycznej twórczości literackiej i filmowej, pomijając obszar komiksów, gier fabularnych i komputerowych.
Bogata twórczość literacka i filmowa nurtu postapo wymagała kolejnego ograniczenia ram czasowych, czego efektem jest przyjęcie cezury twórczości powstałej w latach dziewięćdziesiątych wieku XX do roku 2013. Granica roku 2013 wynika z przekonania o tym, że tendencje millenarystyczne w twórczości literackiej i filmowej istotnie wpływają na wyobraźnię twórców tekstów kultury, co najmniej do końca roku 2013. Data końcowa jest także datą publikacji oryginału ostatniej części trylogii MaddAddam Margaret Atwood.
Gratulujemy naszej Koleżance z Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki wytrwałości i liczymy na kolejną interdyscyplinarną publikację jej autorstwa, na którą czekamy z wielką niecierpliwością.
Poniej zamieszczamy spis treści i fragment recenzji prof. Grzegorza Gedlewskiego.
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu wieku XX i XXI.
Spis treści:
Wstęp. 1
Rozdział pierwszy. 9
Człowiek w świecie nie-antropocentrycznym (posthumanizm, transhumanizm, humanistyka nie-antropocentryczna, humanistyka afirmatywna) 9
I Utopia człowieczeństwa - przekraczanie granic rzeczywistości 15
II Animalia, czyli krótka historia pewnej hybrydy. 43
III Świat rzeczy – uniwersum człowieka (humanistyka nie-antropocentryczna) 76
IV Organizmy transgeniczne - od biowładzy do ekologii 82
Rozdział drugi 95
Imaginarium Księgi 95
I Kompleks omnipotencji jako energia twórcza kultury zapisana w Księdze. 95
II Typologia Księgi 114
Rozdział trzeci 168
Księga jako motyw transmedialny. 168
I Kultury jako wspólnoty tekstowe (tuxtual comunites) 169
II Księga jako przestrzeń komunikacji międzygatunkowej 188
Rozdział czwarty. 195
Imaginarium świata „po końcu”. 195
I Literackie źródła wyobraźni postapokaliptycznej 197
II Teksty Księgi – motyw Księgi w dystopiach literackich przełomu XX i XXI wieku: ………………………………………………………………………….259
III Obrazy Księgi – filmowe postapokalipsy przełomu XX i XXI wieku: 306
Zakończenie: Jeżeli słowo jest dźwiękiem…... 346
Bibliografia………………………………………………………………………… 349
Filmografia. 371
Dyskografia…………………………………………………………………………367
Fragment recenzji prof. Grzegorza Gedlewskiego, IKP UW:
(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten wątek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).